skreosen

Aldri mer lakenskrekk

Verden har ikke sett maken til fødelaken. Astrid Skreosen suger til seg supermarginer.
Astrid Skreosen har gått svanger i veldig mange år. Fire svangerskap har resultert i like mange barn, men det lengste svangerskapet begynte i 2003 og de første kundene fikk ta del i forløsningen for litt mindre enn to måneder siden.

I mange år jobbet hun som hjelpepleier ved fødeavdelingen på Sykehuset Telemark. Og hver nesten hver dag var hun like frustrert. De manglet hjelpemidler som var gode nok. Antall lakenskift var enormt, og ingen ting passet perfekt på sengene. Resultatet var det samme nesten hver gang: store bylter med håndklær og lakener i fødesengen, blodsøl og fostervann på gulvet.

– Begeret var fullt da jeg måtte klargjøre fire fødestuer på én natt. Det var da jeg bestemte meg for å lage mine egne super-absorberende fødelaken. Jeg designet lakenet inne i hodet mitt, men problemet var: hva gjør jeg nå? På hjelpepleierskolen lærer man ikke å starte egen bedrift.

Veien er flaskehalsen

Men Skreosen møtte mange hjelpende hender – alle sa at de var villige til å gi henne råd, men hun ante jo ikke hva hun trengte hjelp til.

– Den største utfordringen var nettopp å få oversikt over hva jeg trengte av kompetanse. Det viste seg at jeg måtte ha hjelp til alt fra å vite hvem som kunne lage prototyper, hvordan jeg skulle skaffe penger og hvem som kunne produsere slike lakener til verdifastsettelse av aksjer, markedsføring og finne noen med importkompetanse. Jeg var jo fortsatt bare hjelpepleier, mimrer Skreosen da vi besøkte et enormt produksjonslokale i Skien forrige uke. Utenfor fabrikkdøren er det montert opp et stort skilt med «Asap Norway», og inne er det full aktivitet.

– Nå produserer vi fødelakener på løpende bånd. Vi har kapasitet her til å dekke etterspørselen i hele Europa, men det som kan sette en stopper for oss, er kapasiteten på det lokale veinettet.

I full gang

Bak et gitter står vidundermaskinen med så stor kapasitet at det egentlig bare handler om hvor mange skift Asap Norway skal ha i døgnet.

– Slik det ser ut nå vil vi omsette for 6 millioner kroner i løpet av våre første syv driftsmåneder.

Det hun skal fylle europeiske sentrallagre med, er det tynne superabsorberende fødelakenet som sitter fast på fødesengen og sørger for at den fødende har det bra, og ikke minst at dem som hjelper til med fødselen har det behagelig. I tillegg reduseres risikoen for infeksjoner fordi det ikke blir blodsøl på gulvet. At de to søppelsekkene med håndklær, laken og engangsutstyr som går med per fødsel også reduseres med 50 prosent og at det tar kortere tid å klargjøre for neste fødsel, er også en av grunnene til at mange av landets sykehus allerede er på Skreosens kundeliste.

– Målet er å få alle landets 48 fødesteder som kunder i løpet av dette året. Distribusjonen er allerede på plass. Og vi har allerede kontakter i Sverige, Danmark og Tyskland. I Norge har vi 60.000 fødsler årlig, mens Tyskland har fire millioner. Vårt marked er utenfor Norge, sier gründeren, som strålende kan fortelle at hun noen timer før Finansavisen dukket opp, fikk en telefon fra en som skal besøke et sykehus i Kuala Lumpur.

Med enkle grep kan også lakenet for fødesenger også tilpasses ambulanser og operasjonssaler.

Fete marginer

– Om tre år har vi en omsetning på mellom 30 og 35 millioner kroner. Kanskje mer også. Det finnes ingen tilsvarende produkter på markedet i dag, så vi har svært gode marginer, sier hun og nikker bekreftende da vi spør om de er over 50 prosent.

– Hva gjør du når konkurrentene dukker opp?

– Fordi jeg vet hvor skoen trykker i dag, vet jeg hvilke behov helsesektoren har. Og vi har god dialog med hele sektoren. Jeg er ikke så veldig redd for konkurrenter, men tanken på at det sikkert kommer noen billige kopier fra Kina, skremmer meg. Det er derfor det er så viktig å komme raskt ut på markedet nå, sier hun mens maskinen, som består av kjent teknologi satt sammen på en ny måte, er gjenstand for en liten diskusjon om den kan avbildes i avisen eller ikke.

Men en vekst i det tempoet Fru Lakenskrekk skisserer, koster mye penger. Hittil har hun, hennes fetter, noen lokale investorer og en velvillig lokalbank som har hatt mot til å ta risiko, brukt 30 millioner kroner. Og det er

Behov for mer kapital snart

– Hva gjør du hvis en storinvestor banker på døren nå og vil kjøpe deg opp?

Den munnrappe og smørblide hjelpepleieren trenger plutselig betenkningstid. Hun stirrer litt ut i luften før hun svarer:

– Hvis noen vil kjøpe oss opp for å legge produktet i en skuff, spiller det ingen rolle hvor mange penger jeg blir tilbudt. Den eventuelle oppkjøperen må være villig til å gi fødende kvinner bedre komfort og gi en bedre arbeidsdag for de mange tusen kvinnelige ansatte verden rundt som jobber med dette hver eneste dag.

– Kunne en mann funnet opp dette fødelakenet?

– I prinsippet kunne han jo det. Og de har hatt uendelig mange år på seg. Men inne på en fødestue er menn normalt ikke i produktutviklingsmodus.

Asap Kuala Lumpur

I Norge distribueres nyvinningen av Medic Norge, hvilket betyr at oppfinneren allerede har gitt fra seg noe av kontrollen.

– Det var skummelt å overlate deler av prosessen til dem, men det var en dyd av nødvendighet. Vi har også hatt et profesjonelt styre fra dag én, og også styremedlemmene har jeg (vi) skiftet ut etter hvert som prosjektet gikk fremover. Alle kan ikke være gode på alt.

– Hvorfor heter selskapet Asap Norway?

– Fordi sap er en fellesbetegnelse på absorbent, altså noe som har evnen til å ta noe opp i seg Men sap er et kjedelig navn, og Asap var ikke ledig. Samtidig betyr asap As Soon As Possible, og det er jo akkurat det vi forsøker å være. Dessuten klinger det fint med Asap Sweden, Asap Denmark og Asap Germany. For ikke å glemme Asap Kuala Lumpur.

Gründerintervjuet

Selskap: Asap Norway AS
Ambisjon: Omsette for 35 mill. kr. i løpet av tre år
Forretningsidé: Utvikler et absorberende laken tilpasset fødesenger. Blir mindre søl og lekkasjer, reduserer avfall og faren for infeksjoner.
Finansiering: 30 mill. kr. i gjeld og egenkapital
Eiere: Gründeren eier ca. 20 prosent